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Elephant Island (2008)

Interaktive Installation: Video/Bild/Ton/Sensorik/Requisiten
Endlos

UA, 8.11.2008, Südpol, Luzern (CH)

Idee
Diese interaktive Arbeit ist ein Versuch und eine Auseinandersetzung mit Sensoren. Die Frage vom Moment, wo der Mensch die Sensoren aktiv betätigt, wie das Auslösen oder das Manipulieren eines neuen, anderen Mediums, zum Moment, wo die Auslösung eine Konsequenz mit sich bringt und der Auslösende diese Konsequenz sehen, hören und fühlen wird.

Zur Geschichte
Zwei Personen betreten einen Raum. Der ganze Boden wird durch ein sachte bewegtes Videobild beleuchtet. Auf dem Bild sieht man den Boden des Eismeers. Langsam bewegt sich dieser Eisboden, er ist manchmal dicker, oft ist es aber auch gebrochenes Eis, also Eisschollen.
Am Ende des Raums ist ein kleines leuchtendes Licht zu erkennen. Die Motivation ist es nun, sehen zu wollen, was auf diesem Bild am Horizont ist.

Geräusche/Sensoren
Durch das Betreten des Raums löst der Besucher die Geschichte der Fahrt nach Elephant Island aus, die von Ernest Shackleton, dem ersten Expeditonskapitän, erzählt wird. Anfänglich ist es im Raum dunkel, man hört nur die Geschichte. Bewegt man sich jedoch, wird es langsam heller und die Eisfläche am Boden wird sichtbar. Diese bewegt sich leicht hin und her wie eine richtige Eisschicht an den Polen. Sobald man sich vorwärtsbewegt, taucht ein Loch im Eis auf. Wenn man sich bückt, sieht man ein Tier, das um sein Leben kämpft. Auf der Geräuschebene löst man atmosphärische Klänge aus.
Vogelgezwitscher, eine sanfte, aber karge Atmosphäre, die sich beim Nähern des Loches verschärft. Die Geräusche werden härter und schneidender. Wenn man sich bückt, verändert sich dieser Klang und wird sehr hart.
Durch das Weitergehen wird eine neue Bildebene am Boden sichtbar. Die Eisfläche wird nun loser, und man muss von einer Eisscholle zur andern hüpfen. Bei jeder neuen Eisscholle wird ein neuer Klang ausgelöst. Je fester man auftritt, desto mehr verändert sich der Klang. Er wird schneller oder langsamer, höher oder tiefer etc. So wird am Ende dieser Eisschollen eine ganze Klanglandschaft hörbar sein, die sich je nach Bewegung verändert hat. Wenn man einen Fehltritt macht und neben die Eisschollen tritt, hören die Klänge abrupt ab und ein ächzender, schneidender Ton wird ausgelöst. So, dass man sich sofort wieder auf die Eisschollen begeben möchte. Sobald man wieder auf den Schollen ist, hört dieser abstossende Klang auf und die Klangebene der Eisschollen wird fortgesetzt.
Je mehr man sich dem Bild nähert, umso mehr verändert sich dieses. Es wird grösser, wird immer konkreter und verändert sich auch in seinen Farben.
Wenn man nahe am Bild ist und man die Eisschollen verlassen kann und wieder «festen Boden unter den Füssen» hat, verändert sich auch die Klanglandschaft. Sie wird zu einer melodiösen, lieblichen Klangwelt, die sich mit der Bewegung des Besuchers verändert. Jeder Schritt, jede Armbewegung verändert auch die Musik. Das Gleiche passiert auch mit dem Bild.

Konzept/Idee: Marie-Cécile Reber, Steven Tod
Sensorentechnik: Olsen Wolf, Roman Häfeli, Steven Tod
Geräusche: Marie-Cécile Reber
Video/Bild: Steven Tod


Elephant Island (2008)

Interactive Installation: Video/Pictures/Sound/Sensors/
Endless

Premiere 8.11.2008 Südpol Luzern (CH)

Idea
This interactive work involves searching for new ways to work with sensors in various settings. The challenges exists from the moment where people activate the sensors and how this action may release or manipulate something new, another medium. In other words, a consequence to an action and what it introduces.

The Story
Themes are based abstractly upon a segment from Ernest Shackleton`s perilous voyage to reach the South Pole in 1916. Their ship lost, seeing no chance for rescue, Shackleton left all but 5 from his crew on Elephant Island while he sailed out on a 22 _ ft.lifeboat named the James Caird over 800 miles to South Georgia Island. Not knowing what fate lay in waiting for their captain, the rest of the crew stayed behind and prayed for his safe return.

The work is from this feeling of those left behind, waiting. What must have passed through their minds in this brutal setting during the months of waiting for a rescue that may never come? Isolation, brutal weather conditions, hope and lost hope.

The Setting
The piece takes place in one room. The room is divided into 4 segments.
Three segments for the audience to explore and one segment for the interactive/video/sound equipment which remains unseen by the visitors;

The three segments for the audience consist of

1) The entry and encounter – The audience enters through a doorway or dark curtain to find a circuit bent video installation upon the wall with a picture of a broken boat upon the ice. The video installation is embedded inside of what appears to be a birdhouse made of ice, one must look through a „bird hole“ to see this broken boat image. Sound comes from the box directly from a recording Thomas Edison made with Shackleton where he speaks from the adventures of this failed quest to reach the South Pole. This part of the piece is intertwined with the other pieces and is triggered in odd and curious ways directly and indirectly by the visitors movements through the space. Two meters from this „bird-house“ a stationary video image is projecting upon the floor. The feel is from sea ice, an artic feel. There is a hole in the ice and the „video water“ is dark. The air is filled with subtle soudns from sea birds and soft but certainly chilling winds. As the visitors approach this „video ice“ it becomes alive with wild movements from the „dark water video hole“. An ameobic creature is seen frantically struggling for its life therein. If the visitors choose to investigate this hole more closely their distance to the hole will determine a direct relationship between thrashing, struggling, cold-water, survival sounds and their nearness to this image.

2) Travel and discovery – After moving subtly past the video ice floor the visitors will trigger via sensors a huge bombardment of polar winds. Also triggered by the visitors forward movements is a wildy angered synaptic polar-sun filled with fierce dancing blues. With the triggering of this video a new light is spilled into the room. This new light illuminates 7 „floating ice sheets“ which stand between the visitor and this wild dancing sun. Enticing visitors to venture further. Upon further venturing the visitors will discover when stepping upon the ice sheets they release special sounds. Each of the 7 „floating ice sheets“ contains a sound designed to function well with all other „floating ice sheets“, together creating a sonic-symphony. The visitors can influence the dynamics of the sounds, which sounds are playing, and how many of the sounds are playing together . If the visitors venture off of the „floating ice sheets“ a harsh sound is released and the symphony disappears. Returning to the „floating ice sheets“ returns one to the symphony . During this traveling and discovery period, the video is progressing through a series of textured views of the earth as seen from above. The earth is shown engulfed in its abstract magnetically charged field of color. Colors richly burst from the earth and leave thousands of trails into the curving space surrounding. As people interact with the sonic-symphony simultaneous changes are happening with the video textures and colors. These changes are based on the visitors nearness to the sun, their position on the „floating ice sheets“, and their creativity. It allows the visitors to create their own experience with the sounds an images...although not immediately intuitive, the process lends itself to intuitive changes.

3) The Arrival and the Dream. Upon reaching the end of the 7 „floating ice sheets“ one releases the Arrival and Dream sequence of the piece. The previous symphony fades down and a new sound is released. This new soundscape burbles from the speakers and the visitor`s position and body movements can alter the soundscape considerably. The video shifts to a starker and realistic version of the earth with suscinct north and south poles. Such as the hand of a clock, the north pole turns and becomes the south pole and then back to the north pole in reverse. Waiting. This section of the piece allows the visitors to interact with the video and sound in 3 dimensional ways.

Concept/Idea: Marie-Cécile Reber//Steven Tod
Sensor technic: Olsen Wolf//Roman Häfeli//Steven Tod
Sounds: Marie-Cécile Reber
Video/Pictures: Steven Tod